Epidemia de Coronavirus a afectat drastic industria viticolă a Drăgaşaniului

Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor şi anularea evenimentelor şi tot brusc s-a oprit şi turismul viticol, arată un comunicat al Crame Romania şi Revino Remania, proiecte ce promovează cramele româneşti şi turismul viticol, iar proprietarii de crame spun că distribuitorii au depozitele pline cu vin, iar cea mai mate temere a lor este că se vor face discounturi uriaşe şi promoţii ridicole, pentru a „scapa” de stocuri.

„O adaptare rapidă, cu un plan realist, este necesară în perioada următoare pentru a reporni economia în general, dar şi viticultura în particular. O parte dintre producătorii români au mai experimentat alte situaţii de criză şi au reuşit să treacă cu bine peste. Unii jucători – mai noi sau mai vechi – sunt optimişti, deşi nu au încă soluţii. Alţii se reinventează în online, pariind atât pe livrări, cât şi pe degustarea vinurilor în mediul virtual, pentru a nu pierde contactul cu consumatorii pe care au reuşit în ultimii ani să-i aducă mai aproape de vinurile de calitate”, arată comunicatul.

Cei din domeniu speră însă ca această pandemie să fie şi un semnal de alarmă pentru autorităţi în sprijinirea sectorului viti-vinicol care ne poziţionează pe locul 13 mondial la producţia de vinuri.

„Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor şi anularea evenimentelor. Tot brusc s-a oprit şi turismul viticol. În viticultură, cele mai afectate sunt cramele care produceau vinuri exclusiv pentru segmentul HoReCa, care nu acopereau segmentul de retail. Pentru aceştia, singurul canal de vânzare a rămas în acest moment online-ul”, spune Alina Iancu, co-fondator CrameRomania şi Revino Remania, proiecte ce promovează cramele din Romănia şi turismul viticol la noi in ţară.

Ea subliniază că peste câteva luni va veni o nouă recoltă, iar cramele au cisternele în continuare pline cu vinuri, la fel şi magaziile.

„Previziunile noastre nu sunt cele mai optimiste. Piaţa îşi va reveni treptat şi mult mai lent comparativ cu alte domenii. În momentul acesta toţi distribuitorii au depozitele pline cu vin, cramele sunt de asemenea pline – sunt foarte puţini producători care au lansat vinuri din 2019 şi în câteva luni avem o nouă recoltă. Teama noastră cea mai mare este că, în dorinţa de a „scapa” de stocuri, se vor face discounturi uriaşe şi promoţii ridicole, fără o strategie în spate”, spune Raluca Bauer, co-proprietar Crama Bauer din podgoria Drăgăşani.

Astfel, comunicarea între producători, vinoteci, magazine online şi canalele specializate este acum mai importantă ca oricând, spune ea.

„Încercăm să aflăm noutăţile în materie de vinuri şi să le comunicăm în timp real prin toate canalele noastre, astfel încât vinurile să ajungă pe mesele românilor, iar consumatorii şi iubitorii de astfel de licori să fie constant informaţi despre viticultură din România. Consumatorul trebuie să ştie de unde poate achiziţiona vinuri în această perioadă, fie că vorbim de gamele de retail, sau de cele premium”, mai spune Alina Iancu.

În această perioadă în care restaurantele şi barurile s-au închis, opţiunile sunt limitate pentru unii jucători la magazinele de specialitate. Acestea s-au dotat corespunzător pentru a servi clienţii, însă optează cât mai mult pentru comenzile online, iar pe o parte dintre acestea le livrează cu angajaţii personali.

„Această nişă pe care noi am ales-o, a magazinelor de vinuri, nu este una de imediată necesitate aşa că este firesc că vânzările au scăzut foarte mult, oamenii nemaiputând ieşi din case pentru a îşi achiziţiona vinuri sau pentru a merge la degustări ca până acum. Oricum, noi am scăzut preţurile, cu ajutorul producătorilor şi furnizorilor noştri care au înţeles situaţia mai puţin plăcută în care ne aflăm, aplicând discount-uri şi oferind facilităţi”, spune Marius Matei, proprietar Marvin Wine Shop.

Primăria Drăgăşani spune că industria victicolă este unul dintre cele mai importante sectoare economice ale oraşului şi al comunelor din zonă.

„După cum se ştie, vine toamna şi va fi o nouă recoltă dar producătorii au vinuri pe stoc. O situaţie destul de dramatică în acest sector iar după cum se vede pandemia încă nici departe de a se termina, dimpotrivă. Asta se traduce în continuare prin restaurante închise, evenimente social-culturale închise. Turismul viticol şi aşa un turism de nişă este defavorizat, pentru că ne bazam foarte mult pe turişti străini iar circulaţia între state este una restrictivă. Ne aşteptăm la ce este mai rău”, spune primarul Cristian Nedelcu.

Oraşul Drăgăşani este unul dintre cele mai cunoscute centre viticole, toată zona de fapt a sudului Vâlcii, municipiul şi alte 15 comune sunt cunsocute drept Toscana României, graţie miilor de hectare de viţă nobilă, şi a zecilor de crame deschise în regim turistic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *