Deşi nu are proiecte turistice de amploare, Vâlcea a fost asediată de turişti în minivacanţa de Rusalii

Cine cânta prohodul turismului românesc acum două luni, s-a înşelat destul de mult, explozia pe care am observat-o în minivacanţa de Rusalii, în munţii judeţului, confirmă teoria că sincopa din această ramură economică s-a încheiat, odată cu declinul pandemiei, turismul revine la normalitate.

Munţii Vâlcii au fost bulevard în cele trei zile libere, cel puţin în zona în care am ales eu traseul Horezu – Vâleanu – Vârf Romani – Vaideeni, sute de maşini din toată Oltenia şi din Bucureşti,, biciclişti, motociclete au umplut la refuz această zonă pitorească, demonstrând că după au post îndelungat, patima de a face drumeţii a românului este una uriaşă.

Din păcate drumurile accidentate ştirbesc din farmecul acestei zone, semn că mulţi ani, judeţul Vâlcea nu a fost unul luat în seamă, la nivel de proiecte ample. De altfel ultima mare investiţie în infrastructura turistică a judeţului a fost Transalpina, acum vreo 8 ani. .

Drumul care urcă spre vechea cabană militară Vâleanu este unul pe care l-aş recomanda cu drag celor care vor să simtă muntele aproape de sufletul lor, un peisaj care combină prin altitudini fagul şi bradul, izvoarele de munte, pârâul care te însoţeşte,

Cu mica observaţie că trebuie să ai curaj şi încăpăţânare să iei acest traseu în itinerar. Dar odată ajuns pe platou, pe culmile Vâleanu, Ursu, de unde se poate admira toată panorama Mălăiii, staţiunea în devenire Vârful Romani, uiţi că ai urcat pe acest drum degradat.

Dar nu despre traseu vreau să vorbesc, ci despre faptul că Vâlcea turistică nu are nici 10% exploatat potenţialul pe care îl deţine. Ce ar însemna un drum care să lege Horezu de Mălaia, de exemplu? Să legea Valea Lotrului de Oltenia de sub Munte. să oferi celor care merg spre Voineasa o alternativă cu bazinul monahal al Depresiunii Horezu.

Ce ar însemna să ai asfalt aici, ca oamenii care vin la cea mai înalt situată Mănăstire din România. să nu înfrunte şleaurile, gropile , praful, acestor drumuri? Credem că vor fi sute ca azi? Nu, mii de turişti ar lua cu asalt Vâlcea, ar fi un boom economic. .

Am remarcat parcul de rulote de la Romani, de cum treci de Mănăstirea Hurezi şi pentru o clipă am simţit că sunt în afară. Mi-am revenit însă 5 kilometri mai încolo când am intrat pe drumurile degradate ale munţilor Vâlcii. O mică precizare, romii din Romani au fost foarte deschişi, de la ei, am aflat care sunt opţiunile de drum şi care este starea lor.

Nu, în 30 de ani nimeni nu a gândit cu proiect înglobat de turism pentru Vâlcea. De salutat temerarii care şi-au ridicat pensiunile de la Vârful Români, fără curent şi fără asfalt. Au avut curaj, au vrut şi au pus bazele poate uneia din cele mai frumoase staţiuni montane, condva din România.

Aşa cum spus, de aici, până la Mălaia, nu ştiu dacă mai sunt 10 km. Adică între Horezu şi Mălaia peste munte ar fi vreo 25 de km, în prezent pe şosele existente sunt 100 de km, un ocol prin Râmnic, via Valea Oltului.

Vâlcea este un puzzle, este de fapt un kit pentru a realiza unul din cele mai frumoase judeţe ale României. Trebuie să ai răbdare şi să începi să construieşti, să nu vrei câştiguri imediate, insigne în piept şi bani de parandărăt. Temerarii care au creat ceva frumos sus, în vârful muntelui nu pot mai mult. E suficient cât au reuşit în condiţii vitrege, cu generatoare şi pe drumuri de pământ.

Autorităţile nu au făcut mare lucru. Autorităţile judeţene au făcut politică. De asta mediocră, cu cine e mai bun şi cine e mai prost. Nu au făcut proiecte, Nu au văzut poate niciodată judeţul aşa cum ar putea el deveni. Pun pariul că liderii noştri politici când se deplasează în judeţ, stau pe Facebook, Whatsapp, în conversaţii telefonice, în loc să vadă aşa cum vedem noi, viitorul. Fac sondaje să vadă cum stă adversarul…

Mă uit la Bolojan, la câte fonduri europene a atras omul ăsta în 10 ani. Bihorul nici pe departe nu are geografia Vâlcii. Dar s-au făcut minuni. Ce ar fi însemnat ca fondurile atrase de Bolojan să fi fost atrase de Vâlcea. Alea care intrat în Oradea, de se poate spune azi, fără să conteste cineva, faptul că Oradea este cel mai frumos oraş al României. Noi avem un judeţ care poate deveni aşa…

Pentru că vă spun un secret, azi mi-am planificat week-endurile în judeţul Vâlcea şi împrejurimi. Ştiţi că nu pot face tot ce mi-am propus? Nu am timpul necesar? Transalpina, DN 7A, cu întoarcere prin Valea Jiului, Cozia şi Ţara Loviştei, Mălaia – Petrimanu – Olteţ, Cheile Bistriţei, Cheile Cernei, Câineni-Cumpana Apelor, Romani – Mălaia, Cheile Luncavăţului, Cheile Olăneştiului, Strategica şi multe altele, O ofertă generoasă a naturii, din păcate, sunt zone neamenajate, dar sunt adevărate comori.. Şi traseele oferă ce este mai frumos cu putinţă în acest judeţ.

Nu mai spun că sudul în afară de Măciuca şi zona cramelor de pe dealurile Drăgăşanilor, nu există nimic, deşi subcarpatica vâlceană este absolut epocală.

.Când?

Când Vâlcea va gândi în noţiuni europene, când marile carteluri politice nu se vor confrunta între ele pentru a schimba doar gruprui de interese, când nu va mai exista impostură în politica vâlceană. Abia atunci.

Privesc sondajele de opinie. Nu, nu avem şansă anul ăsta….

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *